luni, 20 august 2012

Cum sa creezi echipa perfecta pentru a avea succes!

    Ideea de a avea o echipa este mult mai simpla si mai benefica decat a incerca de unul singur sa pornesti la drum intr-o afacere, ca exemplu putem da foarte multi oameni care au facut bani si de numele lor se leaga multe, dar in spatele fiecaruia mai devreme sau mai tarziu a fost o echipa ca si in cazul fondatorului facebook, daca ati vazut filmul, stiti ca el doar a venit cu ideea la inceput si a construit incet, incet o echipa, echipa care odata cu timpul s-a dezvoltat si a ajutat mult si la dezvoltarea facebook-ului.

    Daca ati lucrat intr-o echipa sigur ati observat un lucru, tot timpul exista un singur om sau mai multi care sa critice orice idee, chiar daca e buna sau proasta, acestia o critica la nesfarsit, gasind tot felul de contra-argumente,  dar pe de alta parte acesti oameni sunt printre cei mai importanti pentru echipa ta pentru ca fara ei, orice idee care ar trece cuiva prin minte ar parea atat de fantastica, incat nimeni nu ar sta sa o analizeze daca e posibil sau nu sa fie pusa in practica. Astfel pentru a forma echipa perfecta, nu trebuie sa va luati dupa aparente, dupa ce va place si ce nu va place. La un moment dat veti aprecia corect critica si o sa va devina cel mai bun prieten cel care va critica, nu cel care va lauda.

    Din echipa mai trebuie sa faca parte si oameni creativi, cei care vin cu ideea sau ideile, care vad legaturi si conexiuni care fac ideea sa se tot dezvolte – ca bulgarele de zapada care tot creste daca il rostogolesti. Chiar si criticii sunt creativi dar se disting printr-o creativitate deosebita, pentru ca pe cand cei creativi scot idei sau au viziuni pe banda rulanta si criticii au idei dar acestia le analizeaza pana la cel mai mic detaliu, le imbunatatesc daca trebuie si doar cand sunt siguri ca aceea idee va fi un succes o elaboreaza. 

    Important de precizat este ca intr-un grup numarul criticilor trebuie sa fie mult mai mic decat a persoanelor creative, pentru a nu se isca tot timpul controverse si ajungandu-se in situatia de a ramane pe loc cu ideea/ ideile sau chiar a renunta.



    Totodata din echipa voastra nu trebuie sa lipseasca oamenii organizati si meticulosi care sa se ocupe de managementul timpul si  al resurselor. Expertul in managementul timpului din echipa  va trage de maneca pe fiecare sa nu ramana in urma, va explica fiecaruia cum sa isi organizeze mai bine ziua ca sa nu apara pierderi de timp.

    Nu poti sa iti atingi obiectivele daca in echipa nu  exista o persoana entuziasta tot timpul care sa traga echipa in sus spunand ce mare incredere are el in scopul lor comun. Si trebuie sa repete lucrul asta pana cand toti se simt atat de optimisti si entuziasti, incat nu ii mai poti opri. Chiar daca la inceput aveti doar o persoana entuziasta in echipa, va trebui sa le insufle si celorlalti aceasta forta optimista, altfel se vor pierde pe drum. Oricine din grup incepe sa aiba mici succese in ceea ce face va deveni din ce in ce mai entuziast. Va ridica nivelul de optimism al grupului, ca toti ceilalti, entuziastii din grup pot si alte roluri.

     O alta persoana esentiala pentru o echipa este nonconformistul, a fi nonconformist nu este o calitate a unui singur om din echipa. Trebuie sa fie toti cat mai nonconformisti. Sa faca lucruri noi nu inseamna numai creativitate, un creativ pune pe hartie o idee, dar doar o persoana nonconformista o pune in practica. Lui nu ii pasa ce zice lumea si se uita numai la obiectivul propriu. Nonconformistul e cel care, rupt de oboseala, zice ca e momentul sa mai faca inca un efort ca sa schimbe ceva, ca sa uimeasca lumea prin ceva. Daca un nonconformist ca acesta nu are sansa sa se alature unei echipe care sa il aprecieze, el va fi un ciudat toata viata. Nimeni nu ii va intelege comportamentul si nu il va sprijini, nonconformistul e cel care, atunci cand esti obosit, vine si te ia in spate sa te duca mai departe. Are si energia entuziastului in el, dar are si capacitatea de a nu ii pasa ce zice lumea. Fara aceasta calitate, nimic nou nu poate sa se intample. Nouatatea poate sa apara, dar ca sa o puneti in practica trebuie sa va pese de obstacolele pe care ceilalti oameni  le vor pune in cale.

    Informaticianul  este urmatoarea persoana importanta pe lista dintr-o echipa, persoana de care aveti nevoie trebuie sa faca parte din grup datorita obiectivelor comune, nu datorita faptului ca  ajuta sa organizati site-ul sau  instaleaza computerul pentru a trimite emailuri. Aveti nevoie de el pentru a  da o viziune asupra modului in care lumea electronica poate munci in favoarea echipei. Traind intr-o perioada in care electronica si Internetul nu au cum sa lipseasca din strategia unei echipe, fie ca aveti nevoie sa fiti in contact cu echipa sau ca aveti  nevoie sa faceti reclama la ideile voastre este necesar un om cu viziune pentru acesta. Informaticianul de care aveti nevoie este cel care poate sa va spuna cum sa utilizati Internetul si computerul cu maxim de eficienta si cu minim de timp consumat. Rolul sau nu este un rol de periferie, ca si cum e acolo pentru ca nu e altcineva care sa stie sa apese pe butoane. Pentru el, distantele nu exista si are capacitatea sa inteleaga cum poate o idee sa ajunga la cei interesati, chiar daca sunt la mii de kilometri departare.

    In concluzie pentru a forma o echipa de succes trebuie sa va inconjurati de urmatoarele tipuri de personalitati prezentate mai sus: critici, creativi, entuziasti, nonconformisti, buni organizatori si nu in ultimul rand informaticieni. Important de precizat mai este un lucru valoarea in echipa este data de experienta acelei persoane si de capacitatea ei de adaptare. Aceasta adaptare apare, de exemplu, atunci cand entuziastul se linisteste si devine critic pentru ca trebuie sa analizeze ceva sau cand informaticianul devine entuziast pentru ca trebuie sa insufle si in ceilalti o idee noua. Adaptabilitatea aceasta nu poate fi nici ea impusa, pur si simplu este acolo sau nu este. Echipele castigatoare sunt cele care se adapteaza si cele care “se inteleg din priviri”, iar pentru asta e nevoie de antrenament, nopti pierdute in care nimeni nu pleaca pana nu e gata ideea si strategia de punere in practica.